ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



24 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 133/532/17

адміністративне провадження № К/9901/8738/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №133/532/17

за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області про визнання рішення протиправним, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2017 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Совгири Д.І., суддів Полотнянка Ю.П., Курка О.П.,

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2017 року фізична особа - підприємець ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області №68 від 25 березня 2017 року в частині: заборони руху вантажних транспортних засобів по вулиці Осипенка на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці; встановлення пристрою обмеження висоти транспортних засобів, висотою 3,0 м по вулиці Осипенка біля будинку №30 (Додаток 1); встановленню 2 заборонних дорожніх знаки 3.18 "Рух транспортних засобів, висота яких перевищує 3,0 м, заборонено" по вулиці Осипенка з правої сторони біля будинку №30 та з лівої сторони біля будинку №39 (Додаток 1); заборони руху вантажних транспортних засобів по вулиці Сідова на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці; заборони руху вантажних транспортних засобів по вулиці Пролетарська на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці.

- визнати протиправним і скасувати рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області №325 від 10.08.2016 про встановлення дорожніх знаків 3.3 "Рух вантажних автомобілів заборонено".

2. На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що встановлення дорожніх знаків та безпідставна заборона руху транспортних засобів по вулицям, які примикають до орендованої позивачем земельної ділянки, встановлення пристрою обмеження висоти транспортних засобів повністю перешкоджають його роботі як підприємця, оскільки він займається торгівлею деревини та інших будівельних матеріалів, переміщення яких можливо тільки за допомогою автотранспорту, а тому існує очевидна небезпека заподіяння шкоди його правам, свободам та інтересам. Вважає оскаржувані рішення відповідача незаконними, оскільки вони прийняті не у відповідності до правил і стандартів, без проекту і схем організації дорожнього руху, без погодження відповідних підрозділів Національної поліції.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Постановою Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 10 серпня 2017 року позовні вимоги задоволено частково: визнано протиправним та скасовано п.1, п.2, п. 2.1 рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради №68 від 15.03.2017 року "Про організацію дорожнього руху".

4. Додатковою постановою Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 28 вересня 2017 року доповнено постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 10 серпня 2017 року: визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради №325 від 10.08.2016 про встановлення заборонених дорожніх знаків 3.3 "Рух вантажних автомобілів заборонено".

5. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради прийняті всупереч діючому законодавству України, без врахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, обмежують права позивача в зайнятті підприємницькою діяльністю. Рішення виконкому №325 від 10.08.2016 "Про встановлення дорожніх знаків", не погоджувалось з органами поліції, а рішення виконкому №68 "Про організацію дорожнього руху" від 15.03.2017 року погоджувалось окремим поліцейським, а не органом поліції, як того вимагають діючі нормативні акти. Також жодним нормативним актом не передбачено можливості встановлення пристрою обмеження висоти транспортних засобів.

6. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2017 року постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 10 серпня 2017 року та додаткову постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 28 вересня 2017 року скасовано та прийнято нову постанову якою позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано п.2 рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області №68 від 15.03.2017 року щодо встановлення пристрою обмеження висоти транспортних засобів, висотою 3,0 метри по вул. Осипенка біля будинку №30 м. Козятин Вінницької області; в іншій частині позову відмовлено.

7. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Козятинська міська рада, приймаючи оскаржувані рішення діяла на підставі та в межах своїх повноважень, які передбачені чинним законодавством України. Також вказані рішення було погоджено з органами Національної поліції в особі ІБзДН Козятинського відділу поліції Харковим М.М., який також був допитаний в суді першої інстанції під час розгляду справи та підтвердив погодження оскаржуваних рішень.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись із постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2017 року, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, фізична особа - підприємець ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначене судове рішення суду апеляційної інстанцій та залишити в силі постанову та додаткову постанову суду першої інстанції.

9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувані рішення відповідача, всупереч чинному законодавству України, не погоджувалися із органами Національної поліції. Також суд апеляційної інстанції упереджено надав оцінку обставинам справи, посилаючись на скаргу мешканців вул. Осипенко, про те, що створена аварійна ситуація, а саме інтенсивний рух важковагового транспорту, який рухається по вулиці з відсутніми тротуарами, з проїжджою частиною шириною 3-4 метри, викликає вібрацію ґрунтів. Однак в матеріалах справи міститься протокол огляду доказів судом на місці, де встановлено, що ширина проїжджої частини складає 6 метрів, не наведено жодного доказу про те, що по вул. Осипенко стався хоча б один випадок ДТП, не досліджена інтенсивність руху вібрації ґрунтів.

IV. Позиція інших учасників справи

10. Відповідач правом на подання до суду відзиву на касаційну скаргу не скористався.

V. Рух справи в суді касаційної інстанції

11. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 13 лютого 2018 року відкрито касаційне провадження за скаргою фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2017 року.

12. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано 05 травня 2020 року для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючого судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А. на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 05 травня 2020 року №734/0/78-20.

13. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 22 вересня 2020 року справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в порядку письмового провадження на 24 вересня 2020 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

14. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, відповідно до договору купівлі-продажу від 20.10.2014, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ФОП ОСОБА_1 належить земельна ділянка площею 0,5 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

15. Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 зареєстрована Козятинською районною державною адміністрацією Вінницької області 19.02.2004 за № 21540170000000529, взята на податковий облік, вид діяльності: оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням ; діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами; вантажний автомобільний транспорт; роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах.

16. Крім позивача, підприємницькою діяльністю на даній земельній ділянці займаються фізична особа-підприємець ОСОБА_2, фізична особа-підприємець ОСОБА_3

17. Відповідно до рішенням виконкому Козятинської міської ради Вінницької області №325 від 10.08.2016 "Про встановлення дорожніх знаків", було встановлено дорожній знак 3.3 "Рух автомобілів заборонено" по вул. Осипенка в кінці вулиці, на перехресті вул. Білоцерківська та вул. Сідова по ліві стороні вул. Білоцерківська, на перехресті вул. Білоцерківська та вул. Осипенка по ліві стороні вул. Білоцерківська, в кінці по вул. Сідова в м. Козятині Вінницької області.

18. 24.10.2016 жителі м. Козятина, які проживають по вул. Осипенка в м. Козятин Вінницької області звернулися до міського голови із зверненням в якому зазначили, що по вул. Осипенка в м. Козятин Вінницької області створена аварійна ситуація, а саме інтенсивний рух важковагового транспорту, який на великій швидкості рухається по вулиці з відсутніми тротуарами, з шириною проїжджої частини 3,5 - 4 метри, викликає вібрацію ґрунтів під забудовами, внаслідок чого будинки руйнуються. Крім того, рух вказаних транспортних засобів спричиняє перешкоди для проїзду зустрічного транспорту та рух пішоходів, що призводить до виникнення автотранспортних пригод та становить велику загрозу життю та здоров`ю проживаючих на даній вулиці громадян.

19. Розглянувши вказане звернення, Козятинська міська рада звернулася з листом №39/17 від 10.01.2017 до ФОП ОСОБА_1, якому зазначила, що на ім`я міського голови надходять численні звернення громадян, які проживають по вул. Осипенка із скаргами на рух вантажних автомобілів по вул. Осипенка до підприємства ФОП ОСОБА_1, що призводить до виникнення автотранспортних пригод та становить велику загрозу життю та здоров`ю проживаючих на даній вулиці громадян.

20. 15.03.2017 виконавчий комітет Козятинської міської ради Вінницької області прийняв рішення №68 "Про організацію дорожнього руху" :

1.Заборонити рух вантажних транспортних засобів по вулиці Осипенка на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці.

2.Встановити пристрій обмеження висоти транспортних засобів, витою 3,0 м по вулиці Осипенка біля будинку №30 (Додаток 1).

2.1. Встановити 2 заборонних дорожніх знаки 3.18 "Рух транспортних засобів, висота яких перевищує 3,0 м, заборонено" по вулиці Осипенка з правої сторони біля будинку №30 та з лівої сторони біля будинку №39 (Додаток 1).

3.Заборонити рух вантажних транспортних засобів по вулиці Сідова на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці.

4.Заборонити рух вантажних транспортних засобів по вулиці Пролетарська на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці.

4.1. Встановити 2 заборонних дорожніх знаки 3.3 "Рух вантажних автомобілів заборонено" по вулиці Пролетарська з правої сторони біля будинку №116 та з лівої сторони біля будинку №137 (Додаток 1).

5. Заборонити рух вантажних транспортних засобів по вулиці

Матросова на ділянці від початку вулиці до вул. Білоцерківська.

5.1. Встановити 2 заборонних дорожніх знаки 3.3 "Рух вантажних автомобілів заборонено" по вулиці Матросова з правої сторони біля будинку №2 та з лівої сторони біля будинку №11 (Додаток 1).

6. Заборонити рух вантажних транспортних засобів по вулиці

Білоцерківська на ділянці від будинку №55 по вул. Сідова до будинку№2 по вул.

Матросова (Додаток 1).

6.1. Встановити 2 заборонних дорожніх знаки 3.3 "Рух вантажних автомобілів заборонено" по вулиці Білоцерківська з правої сторони біля будинку №55 по вул. Сідова та з лівої сторони біля будинку №2 по вул. Матросова (Додаток 1).

7. Встановити пристрій обмеження висоти транспортних засобів,

витою 3,0 м по вулиці Білоцерківська біля будинку №2 по вул. Матросова

(Додаток 1).

7.1. Встановити 2 заборонних дорожніх знаки 3.18 "Рух" транспортних засобів, висота яких перевищує 3,0 м, заборонено" по вулиці Білоцерківська з правої сторони біля будинку №55 по вул. Сідова та з лівої сторони біля будинку №2 по вул. Матросова (Додаток 1).

Додаток до рішення виконкому погоджений інспектором поліції ОСОБА_4 .

21. Свідок ОСОБА_4 суду пояснив, що працює ІБ з ДН Козятинського ВП та як посадова особа поліції погоджував місце встановлення дорожніх знаків та пристроїв для обмеження висоти транспортних засобі відповідно до рішення Виконавчого комітету Козятинської міської ради №68 від 15.03.2017 року. На даній ділянці дороги (вул. Осипенка) велика завантаженість. В разі виникнення загрози безпеки дорожнього руху, перешкод у русі транспортних засобів і пішоходів органи поліції мають право здійснити заходи щодо усунення перешкод. В даному випадку здійснили оперативні зміни в організації дорожнього руху, встановили дорожні знаки, шлагбаум.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

22. Конституція України від 28 червня1996 року №254к/96-ВР

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній до 15.12.2017)

Частина друга статті 2. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Частина третя статті 2. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

24. Згідно зі статтею 1 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року №3353-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №3353-XII) вказаний нормативний акт регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання (далі - міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та об`єднань).

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону №3353-XII до компетенції міських рад та їх виконавчих органів, районних рад та районних державних адміністрацій у сфері дорожнього руху належить, у тому числі, організація дорожнього руху на території міста і району згідно з відповідними генеральними планами, проектами детального планування та забудови населених пунктів, автоматизованих систем керування дорожнім рухом, комплексних транспортних схем і схем організації дорожнього руху та з екологічно безпечними умовами..

Стаття 9 Закону №3353-XII. До компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері дорожнього руху належить:

розробка програм та здійснення заходів щодо розвитку, удосконалення, ремонту та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг, вулиць та залізничних переїздів, зон відчуження;

визначення структур управління, проектування, будівництва та утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів;

участь у розробці положень про спеціальні структури управління дорожнім рухом;

компенсація витрат власникам транспортних засобів, якщо дорожньо-транспортні пригоди сталися з причин незадовільного експлуатаційного утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, за рішеннями судових органів;

забезпечення безпечних, економічних та комфортних умов дорожнього руху;

організація і здійснення заходів, спрямованих на захист навколишнього природного середовища;

забезпечення учасників дорожнього руху інформацією з питань стану аварійності та дорожнього покриття, гідрометеорологічних та інших умов;

вирішення питань експлуатації автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів у надзвичайних ситуаціях;

передача права на експлуатаційне утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів іншим юридичним особам;

визначення нормативів та виділення необхідних коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів;

передача права на будівництво комунальних та інших споруд, прокладання комунікацій, на захисні роботи і споруди, сервісні споруди та обладнання відповідно до чинного законодавства;

проведення робіт по створенню і утриманню придорожніх зелених насаджень та інше;

термінове усунення пошкоджень на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;

влаштування місць для зупинок транспортних засобів, стоянок і відпочинку учасників дорожнього руху та створення інших об`єктів дорожнього сервісу;

розробка та облаштування автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів системами термінового зв`язку для виклику Національної поліції, екстреної медичної допомоги та технічної допомоги;

обладнання доріг, вулиць та залізничних переїздів технічними засобами регулювання дорожнього руху та їх утримання;

проведення лінійного аналізу аварійності на підвідомчих автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;

виявлення аварійно-небезпечних ділянок та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод і впровадження у таких місцях відповідних заходів щодо удосконалення організації дорожнього руху;

забезпечення роботи спеціалізованих служб по здійсненню заходів щодо організації дорожнього руху;

своєчасне виявлення перешкод дорожньому руху та їх усунення, а у разі неможливості - невідкладне позначення дорожніми знаками, огороджувальними і направляючими засобами;

організація виконання встановлених вимог щодо забезпечення безпеки дорожнього руху;

вирішення інших питань дорожнього руху згідно з чинним законодавством.

Частина перша статті 24 Закону №3353-XII. Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні.

Частиною першою статті 27 Закону №3353-XII визначено, що організація дорожнього руху на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах здійснюється із застосуванням технічних засобів, інформаційно-телекомунікаційних та автоматизованих систем керування та нагляду за дорожнім рухом відповідно до правил і стандартів, а також на основі проектів і схем організації дорожнього руху, погоджених із відповідними підрозділами Національної поліції. До вказаних проектів і схем за приписами відповідних підрозділів Національної поліції можуть бути внесені зміни та доповнення.

Частиною другою статті 27 Закону №3353-XII організація дорожнього руху здійснюється спеціалізованими службами, що створюються відповідними органами: на автомобільних дорогах, що перебувають у власності територіальних громад, - органами місцевого самоврядування.

Стаття 52 Закону №3353-XII. Контроль у сфері безпеки дорожнього руху здійснюється Кабінетом Міністрів України, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, Міністерством внутрішніх справ України, іншими спеціально уповноваженими на те державними органами (державний контроль), а також міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади (відомчий контроль).

Частина перша статті 52-3 Закону №3353-XII. До повноважень Національної поліції у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху належать: участь у реалізації в межах своїх повноважень державної політики у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечення безпеки дорожнього руху; організація супроводження і забезпечення безпечного руху транспортних засобів спеціального призначення; погодження відповідно до вимог цього Закону, інших законодавчих актів проектів на будівництво, реконструкцію і ремонт автомобільних доріг, залізничних переїздів, комплексів дорожнього сервісу та інших споруд у межах відведення автомобільних доріг або червоних ліній міських вулиць і доріг; погодження поданих у встановленому порядку пропозицій стосовно обладнання засобами організації дорожнього руху місць виконання дорожніх робіт, проектів та схем організації дорожнього руху, маршрутів руху пасажирського транспорту, маршрутів організованого руху громадян і місць їх збору, порядку проведення спортивних та інших масових заходів, які можуть створити перешкоди дорожньому руху; видача в установленому порядку у випадках, передбачених законом, дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні; здійснення контролю за безпекою дорожнього руху під час надання послуг з перевезення пасажирів чи вантажів, у тому числі небезпечних, додержанням законодавства у зазначеній сфері, розробленням і видачею в установленому порядку документів щодо погодження маршрутів руху транспортних засобів під час дорожнього перевезення небезпечних вантажів; інформування учасників дорожнього руху про фіксацію фактів правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі.;

25. Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до п.п. 44 п. 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить вирішення виключно на пленарних засіданнях питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Частина 1 пункту 1 статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування". До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.

26. Згідно із частиною 1 статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

27. Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону України "Про автомобільні дороги" від 8 вересня 2005 року №2862-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що основними обов`язками органів місцевого самоврядування у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є забезпечення безперервних, безпечних, економічних та зручних умов руху транспортних засобів і пішоходів вулицями і дорогами міст та інших населених пунктів.

Статтею 20 Закону України "Про автомобільні дороги" від 8 вересня 2005 року №2862-IV визначені основні права органів місцевого самоврядування щодо управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів. Зокрема, органи місцевого самоврядування в частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право встановлювати за погодженням з відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху тимчасові обмеження на рух транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів; обмежувати або забороняти рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження.

Частина 1 статті 16 Закону України "Про автомобільні дороги". Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про автомобільні дороги" управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться.

Пункт 1 частини першої статті 21 Закону України "Про автомобільні дороги". Органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають за стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів.

28. Відповідно до п. 8. Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306 регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальниками.

Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Відповідно до підпункту 3.3 пункту 3 розділу 33 "Заборонні знаки" Правил дорожнього руху "Рух вантажних автомобілів заборонено", заборонено рух вантажних автомобілів і составів транспортних засобів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т (якщо на знакові не зазначена маса) або з такою, що перевищує зазначену на знакові, а також тракторів, самохідних машин і механізмів.

VІІІ.ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

29. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, згідно зі статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

30. Аналіз наведених вище положень норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про автомобільні дороги", Закону України "Про дорожній рух" дає підстави для висновку, що вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться. Органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають за стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів.

31. Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що організація дорожнього руху, його обмеження у межах територіальної громади віднесені до компетенції органів місцевого самоврядування, а тому Козятинська міська рада Вінницької області мала повноваження на прийняття спірних рішень.

32. Разом з цим, за приписами Закону України "Про дорожній рух" дорожні знаки встановлюються відповідно до Правил дорожнього руху та повинні відповідати проекту та схемі організації дорожнього руху, які погоджені із відповідними підрозділами Національної поліції. До вказаних проектів і схем за приписами відповідних підрозділів Національної поліції можуть бути внесені зміни та доповнення.

33. Отже, встановлення дорожніх знаків та як наслідок зміна схеми організації дорожнього руху органом місцевого самоврядування повинно бути погоджено із відповідними підрозділами Національної поліції.

34. Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, рішення виконкому №325 від 10.08.2016 "Про встановлення дорожніх знаків", не погоджувалось з органами поліції, а рішення виконкому №68 "Про організацію дорожнього руху" від 15.03.2017 року погоджувалось окремим поліцейським, а не органом поліції, як встановлено чинним законодавством України.

35. У зв`язку з цим, вказані рішення відповідача не можна вважати законними.

36. Враховуючи викладене, Суд погоджується з висновками суду першої інстанції щодо часткового задоволення позовних вимог.

37. Зважаючи на те, що судом першої інстанції ухвалене законне та обґрунтоване рішення, помилково скасоване судом апеляційної інстанції, колегія суддів Верховного Суду відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України уважає за необхідне скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

IХ. Судові витрати

Судові витрати не розподіляються.

Керуючись статтями 341, 344, 349, 352, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 задовольнити.

2. Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2017 року в справі №133/532/17 скасувати.

3. Постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 10 серпня 2017 року та додаткову постановою Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 28 вересня 2017 року у справі №133/532/17 залишити в силі.

4. Судові витрати не розподіляються.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий : О. В. Кашпур

Судді: О.Р. Радишевської

С.А. Уханенко



Увага! Цей сервіс доступній
у повній версії iplex
Перейти до повної версії iplex

Розгорнути
Згорнути
Документ не має змісту
Сервіс недоступний у гостьовому тарифі
"Звіт про зміни" - сервіс для швидкого ознайомлення зі змінами документа.
Звіт містить тільки змінені абзаці документа у поточній та попередній редакціях із зазначенням доданих та вилучених фрагментів.
Судове рішення включено в список зв`язків, тому що
на це рішення посилаються:
це рішення посилається на:
sud
0
({'regnum':'91752747','version':6654,'code_sud':'Касаційний адміністративний суд Верховного Суду','vid':'Постанова','forma':'Адміністративне','instance':'Касаційна','region':'м. Київ','date':'24.09.2020','title':'про визнання рішення протиправним, провадження в якій відкрито','number':'133/532/17','suddja':'Кашпур О.В.','edrpou':'','links':'254к/96-ВР 2747-15 3353-12|st1 3353-12 3353-12|st6 3353-12|st9 3353-12|st24 3353-12|st27 3353-12|st52 3353-12|st52-3 280/97-ВР 280/97-ВР|st26|p1 280/97-ВР|st26 280/97-ВР|st30 2807-15|st10|p1 2807-15|st10 2862-15|st19 2862-15|st20 2862-15|st16 2862-15|st17 2862-15|st21 1306-2001-п 2747-15|st341 2862-15 2747-15|st352 2747-15|st344 2747-15|st349 2747-15|st356 2747-15|st359'})