Постанова

Іменем України

13 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 344/6565/19

провадження № 61-20756 св 21

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Луспеника Д. Д. (суддя-доповідач), Гулька Б. І.,

Коломієць Г. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідачі: Івано-Франківська міська рада, виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області

у складі судді Пастернак І. А. від 25 січня 2021 року та постанову

Івано-Франківського апеляційного суду у складі колегії суддів:

Девляшевського В. А., Бойчука І. В., Фединяка В. Д. від 12 жовтня 2021 року,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовної заяви

Уквітні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до

Івано-Франківської міської ради, виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, в якому, просив суд:

- визнати протиправною відмову Івано-Франківської міської ради у наданні йому довідки про перебування на квартирному обліку та довідки про право брати участь у програмі "Доступне житло";

- зобов`язати Івано-Франківську міську раду змінити дату взяття його на квартирний облік як особи з інвалідністю внаслідок війни з урахуванням попереднього часу перебування на квартирному обліку з 21 грудня 2017 року на 03 грудня 1999 року;

- зобов`язати Івано-Франківську міську раду надати йому довідку про перебування на квартирному обліку як особи з інвалідністю внаслідок війни з 03 грудня 1999 року з урахуванням членів сім`ї, довідку про право на участь в програмі "Доступне житло" та внести в реєстр осіб, які мають право на участь в програмі "Доступне житло";

- зобов`язати Івано-Франківську міську раду подати бюджетний запит до Кабінету Міністрів України, Івано-Франківської обласної державної адміністрації та Міністерства соціальної політики України щодо виділення державних субвенцій, коштів від держави або іноземних країн й міжнародних організацій на вирішення житлових питань внутрішньо переміщених осіб на надання (придбання) житла або нарахування та виплату компенсацій за належне до отримання житлове приміщення;

- зобов`язати Івано-Франківську міську раду забезпечити його та членів його сім`ї житлом із дотриманням житлової площі 13,65 кв. м на одну особу;

- зобов`язати Івано-Франківську міську раду нарахувати та виплатити компенсацію за належне до отримання житлове приміщення.

В обґрунтування позовних вимог зазначав, що він є інвалідом, пенсіонером Міністерства оборони України з вислугою більше 20 років, має пільги як ветеран війни, є внутрішньо переміщеною особою, а також має право на забезпечення житлом згідно із Законом України "Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту" як особа з інвалідністю внаслідок війни позачергово за рахунок державних субвенцій, коштів міністерств, органів влади та самоврядування, благодійної допомоги та іншого.

Зазначав, що він перебуває на обліку з 19 червня 2012 року та з 21 грудня

2017 року як особа з інвалідністю внаслідок війни зі складом сім`ї 6 чоловік.

Як військовослужбовець перебуває на обліку для отримання житла для постійного проживання як потребуючий поліпшення житлових умов з 03 грудня 1999 року. У 2009 році він забезпечений службовим житлом у порядку тимчасового поліпшення житлових умов із збереженням строку перебування на обліку.

Позивач вказував, що при поновленні матеріалів у 2018 році відповідач відмовив йому у видачі довідки про перебування на квартирному обліку та у врахуванні у складі сім`ї доньки та онуки, тому він вважав, що порушені його права на забезпечення житлом.

Ураховуючи вищевикладене, ОСОБА_1 просив суд його позов задовольнити.

Короткий зміст судових рішень суду першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області

від 25 січня 2021 року, залишеним без змін постановою Івано-Франківського апеляційного суду від 12 жовтня 2021 року, у задоволенні позову

ОСОБА_1 відмовлено.

Судові рішення мотивовано тим, що позивач має право на позачергове отримання житла, проте забезпечення позивача житлом можливе лише згідно з існуючою черговістю з урахуванням часу взяття на облік та у порядку, передбаченому законодавством. Позивачем не надано доказів наявності переважного права на отримання житла, відмінного від інших осіб, які за часом взяття на облік у цьому списку передують його черзі. Крім того, суди вказали,

що у Івано-Франківської міської ради та її виконавчого комітету відсутні повноваження щодо внесення позивача до Єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та надання довідки про право на участь в програмі "Доступне житло".

Також суди послалися на відповідні правові висновки Верховного Суду в подібних правовідносинах.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

21 грудня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 25 січня 2021 року та постанову Івано-Франківського апеляційного суду від 12 жовтня 2021 року, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального й процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати й ухвалити нове рішення, яким його позовні вимоги задовольнити.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 10 січня 2022 року поновлено

ОСОБА_1 строк на касаційне оскарження судових рішень, відкрито касаційне провадження у вказаній справі, витребувано цивільну справу

№ 344/6565/19 із Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області та надано учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

У січні 2022 року справа надійшла до Верховного Суду.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного цивільного суду від 18 січня 2023 року № 70/0/226-23 у зв`язку з перебуванням судді Черняк Ю. В. у відпустці, пов`язаній з вагітністю та пологами, на підставі службових записок Секретаря Першої судової палати Луспеника Д. Д., призначено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи

між суддями від 19 січня 2023 року справу призначено судді-доповідачеві Луспенику Д. Д., судді, які входять до складу колегії: Гулько Б. І.,

Коломієць Г. В.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована тим, що відсутній висновок Верховного Суду щодо вирішення житлових питань інвалідів війни, внутрішньо переміщених осіб.

Вказує, що суди належним чином не встановили фактичні обставини у справі щодо його статусу інваліда війни, внутрішньо переміщеної особи, з урахуванням його членів сім`ї. Судом не взято до уваги його право на врахування часу його попереднього перебування на квартирному обліку як військовослужбовця.

Вважає, що судом помилково зроблено висновок про відсутність прав його доньки та онуків перебувати на квартирному обліку за його місцем проживання як інваліда війни та внутрішньо переміщених осіб.

Також зазначає, що судом не взято до уваги порушення його прав, як особи, яка перебуває в пільговій черзі на отримання житлових приміщень при зміні дати взяття на квартирний облік з 21 грудня 2017 року на 03 грудня 1999 року та врахування членів сім`ї - доньки та онуків. При цьому вважає неправильним висновок суду про відсутність обов`язку відповідачів подавати бюджетні запити про фінансування придбання житла для його сім`ї, нарахування та виплату компенсації за належне до отримання житлове приміщення.

Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу

У січні 2022 року до Верховного Суду надійшов відзив від виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на касаційну скаргу, в якому зазначається, що доводи касаційної скарги є безпідставними, зводяться до незгоди з оскаржуваними судовими рішеннями, які ухвалені з дотриманням норм чинного законодавства та з встановленням усіх фактичних обставин у справі.

При цьому, вказується, що позивач не надав доказів наявності переважного права на отримання житла, відмінного від інших осіб, які стали на квартирний облік раніше та мають аналогічну пільгу та рівні права на позачергове отримання житла, тому виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради не порушено жодних прав чи інтересів позивача.

Також посилається на відповідну судову практику Верховного Суду в аналогічних справах.

Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року

№ 460-IХ "Про внесення змін до Господарського процесуального

кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

Частиною третьою статті 3 ЦПК України передбачено, що провадження

у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Підставою касаційного оскарження указаних судових рішень заявник зазначає неправильне застосування судами норм матеріального права, а саме відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, стосовно позачергового вирішення питання забезпечення житлом згідно Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (пункт 3 частини другої статті 389 ЦПК України).

Касаційна скарга ОСОБА_1 задоволенню не підлягає.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції

в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою

для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Згідно з частиною першою статті 402 ЦПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції

в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.

Згідно із статтею 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Встановлено й це вбачається із матеріалів справи, що оскаржувані судові рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а доводи касаційної скарги цих висновків не спростовують.

Частиною першою статті 15 ЦК України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина перша статті 16 ЦК України).

Згідно зі статтею 47 Конституції України кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.

Умови та порядок отримання позачергового житла ветеранами та інвалідами війни визначені нормами Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а також ЖК України.

Перелік громадян, які мають право на першочергове та позачергове отримання житлових приміщень, визначений статтями 45, 46 ЖК України.

Виходячи зі змісту статті 45 ЖК України, у першу чергу жилі приміщення надаються, зокрема, потребуючим поліпшення житлових умов особам, які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, перелічених у списку захворювань, затвердженому в установленому законодавством Союзу РСР порядку та інвалідам 1 і 2 груп з числа військовослужбовців.

Статтею 46 ЖК України передбачено позачергове надання жилих приміщень.

Частиною першою статті 46 ЖК України визначено перелік осіб, яким жилі приміщення можуть бути надані поза чергою, зокрема, до таких віднесено осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни і прирівняним до них у встановленому порядку особам протягом двох років з дати прийняття рішення про включення їх до списку на позачергове одержання жилого приміщення, а з них особам з інвалідністю першої групи з числа учасників бойових дій на території інших держав - протягом року з визначенням переважного права осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни і прирівняних до них у встановленому порядку осіб на одержання жилих приміщень перед всіма іншими категоріями позачерговиків.

Відповідно до частини третьої статті 46 ЖК України громадяни, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень, включаються до окремого списку.

Вказане право на отримання житла поза чергою особами з числа учасників бойових дій також закріплено у пункті 14 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Згідно з пунктом 18 частини першої статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" інвалідам війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються пільги щодо позачергового забезпечення житлом осіб, які потребують поліпшення житлових умов, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій.

Порядок надання жилих приміщень громадянам, які перебувають на квартирному обліку, врегульовано Правилами обліку громадян, потребуючих покращення житлових умов, та надання їм жилих приміщень, затвердженими постановою Ради Міністрів УРСР та Української республіканської ради професіональних союзів від 11 грудня 1984 року № 470, відповідно до

пункту 23 яких громадяни, взяті на квартирний облік, вносяться до книги обліку осіб, які перебувають у черзі на одержання жилих приміщень. З числа вказаних громадян складаються списки осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень.

Відповідно до підпункту 1 пункту 39 зазначених Правил жилі приміщення надаються в порядку загальної черги, за винятком осіб, маючих право першочергового отримання цих приміщень.

Підпунктом 3 пункту 38 Правил встановлено, що черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття осіб, які потребують поліпшення житлових умов, на облік (включенням до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень).

Отже, забезпечення житлом таких осіб можливе лише згідно з існуючою черговістю з урахуванням часу взяття на облік та у порядку, передбаченому законодавством.

Іншого порядку, ніж дата взяття на облік у формуванні черговості забезпечення житлом осіб, які користуються певним правом (мають однакові пільги) в черговості одержання таких приміщень діючим законодавством не встановлено.

До подібного висновку дійшов Верховний Суд у постановах: від 12 березня

2018 року у справі № 676/1707/17-ц (провадження № 61-3775 св 18), від 30 січня 2020 року у справі № 335/3599/18 (провадження № 61-11670 св 19),

від 24 лютого 2020 року у справі № 725/3605/19 (провадження № 61-575 св 20) від 03 квітня 2020 року у справі № 344/8248/17-ц (провадження

№ 61-40928 св 18); від 22 травня 2020 року у справі № 522/16805/17 (провадження № 61-37786 св 18) від 16 листопада 2020 року у справі

№ 344/16215/17 (провадження № 61-6434 св 19); від 28 січня 2021 року у справі № 328/1568/19 (провадження № 61-9805 св 20); від 22 квітня 2021 року у справі № 750/2087/19 (провадження № 61-19007 св 19); 29 березня 2022 року у справі № 279/931/21 (провадження № 61-790 св 22); від 20 січня 2023 року у справі

№ 761/1724/21 (провадження № 61-8225 св 22).

Суди також врахували відповідну судову практику Верховного Суду і ця практика є незмінною.

Вирішуючи спір, суди на підставі належним чином оцінених доказів дійшли правильного висновку про те, що позивач має право на позачергове отримання житла, проте забезпечення його житлом можливе лише згідно з існуючою черговістю з урахуванням часу взяття на облік та у порядку, передбаченому законодавством. При цьому, позивачем не надано доказів наявності переважного права на отримання житла, відмінного від інших осіб, які за часом взяття на облік у цьому списку передують його черзі.

Вищенаведеним також спростовуються доводи касаційної скарги про те, що відповідачем було порушено норми Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та норми ЖК України, якими визначено переважне право на отримання житла осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни і прирівняних до них перед всіма іншими категоріями позачерговиків.

Інші доводи касаційної скарги не спростовують встановлені у справі фактичні обставини та висновки, які обґрунтовано викладені у судових рішеннях, та зводяться до переоцінки доказів, незгоди заявника з висновками щодо їх оцінки та містять посилання на факти, що були предметом дослідження суду,

а переоцінювати докази Верховний Суд не може в силу закону.

Відповідно до частини третьої статті 401 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення суду першої та апеляційної інстанцій - без змін.

Оскільки касаційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, розподіл судових витрат за подання відповідної касаційної скарги Верховним Судом не здійснюється.

Керуючись статтями 400, 401, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області

від 25 січня 2021 року та постанову Івано-Франківського апеляційного суду

від 12 жовтня 2021 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді: Д. Д. Луспеник

Б. І. Гулько

Г. В. Коломієць


Увага! Цей сервіс доступній
у повній версії iplex
Перейти до повної версії iplex

Розгорнути
Згорнути
Документ не має змісту
Сервіс недоступний у гостьовому тарифі
"Звіт про зміни" - сервіс для швидкого ознайомлення зі змінами документа.
Звіт містить тільки змінені абзаці документа у поточній та попередній редакціях із зазначенням доданих та вилучених фрагментів.
Судове рішення включено в список зв`язків, тому що
на це рішення посилаються:
це рішення посилається на:
sud
0
({'regnum':'108930450','version':7824,'code_sud':'Касаційний цивільний суд Верховного Суду','vid':'Постанова','forma':'Цивільне','instance':'Касаційна','region':'м. Київ','date':'13.02.2023','title':'про перебування на квартирному обліку та довідки про право брати участь у програмі "Доступне житло"','number':'344/6565/19','suddja':'Луспеник Дмитро Дмитрович','edrpou':'','links':'3551-12 460-20 1798-12 1618-15 2747-15 1618-15|st3|p3 1618-15|st3 1618-15|st389|p2 1618-15|st389 1618-15|st400|p1 1618-15|st400|p2 1618-15|st400 1618-15|st402|p1 1618-15|st402 1618-15|st263 435-15|st15|p1 435-15|st15 435-15|st16|p1 435-15|st16 254к/96-ВР|st47 5464-10|st45 5464-10|st46 3551-12|st12 3551-12|st13 5464-10 1618-15|st401|p3 1618-15|st401 1618-15|st416'})